manažer nebo manažerka

Manažer, nebo manažerka?

Chtěli byste za svého manažera muže, nebo ženu? A proč? Jaké jsou jejich slabiny a silné stránky, jak se liší ženský a mužský přístup ke kolektivu a k řešení problémů?

Kamila Olivová Freyová, ředitelka Milli MC – Management Consulting, na otázku, zda jsou lepšími manažery ženy nebo muži, odpovídá takto: „Důležité pro řídící pozici není pohlaví, ale vrozená schopnost vést lidi a naučené znalosti v oblasti managementu, případně zkušenost. Určitě nejdůležitější je vyrovnaná osobnost s ustálenými morálními a etickými zásadami a s vyrovnanými životními hodnotami bez sklonů k řešení si osobnostních problémů skrze podřízené. Dobrý manažer není detailista, perfekcionista, chce a umí delegovat úkoly a rozumným způsobem kontrolovat výsledky.“

Jak jednají muži a jak ženy

Rozdíly v jednání se ale určitě najdou a s mírným zobecněním je můžeme pojmenovat:
Manažeři obecně bez problémů zvládají své zodpovědné postavení a dohled nad ostatními členy týmu; snadněji posuzují problémy s nadhledem a nejsou (pokud nemají nějaký osobní problém) tolik hákliví na svoji autoritu. Většinou bez komplikací u nich také uspějeme s omluvami typu „nemohl/a jsem do práce, onemocněla mi dcera“ nebo „musím doprovázet dítě do školky, tak budu chodit o něco později.“
Také jsou velkorysejší – častěji mají tendenci nechat členům týmu volnou ruku, pouze delegovat úkoly a nedohlížet příliš na detaily.

Z čeho to vyplývá? Podle Kateřiny Hejkové, autorky článku Muž nebo žena: Kdo z nich je lepší šéf a kdo dokáže být tvrdší, toto vše způsobuje postavení muže ve společnosti a v domácnosti. Podle stále značně stereotypní „dělby práce“ v závislosti na pohlaví je muž zvyklý na to, že ostatním práci zadává a nemusí kontrolovat každou maličkost (se servisem se zkrátka počítá;). Pokud mu nechybí schopnosti a zdravé sebevědomí, ostatní ho bez problémů respektují jako šéfa – nemusí tedy své nadřazené postavení dokazovat sobě nebo jiným (pokud k tomu ale sklouzne, pak je to opravdu špatné).
Manažerky se více věnují vztahům ve skupině; podle průzkumu dceřiné společnosti Harvardské univerzity – bostonského serveru Harvard business review (HBR) z roku 2011 jsou ženy jednoznačně lepší v udržování dobrých vztahů a budování semknutého kolektivu. K tomu přispívá i obecně rozvinutější emoční inteligence žen. K tomu jsou ženy na vysokých řídicích postech ochotnější k tvrdé práci a usilují o osobní a profesionální rozvoj.
Na druhou stranu ženy-manažerky častěji trvají na detailech, na časovém plánu a hůře získávají nadhled než muži, navíc nezřídka cítí potřebu dokázat okolí, že „na to mají“, a jsou ke svým podřízeným podstatně tvrdší. Omluvy na zaneprázdněnost dětmi na ně tolik nepůsobí – samy dobře vědí, co kombinace kariéry s mateřstvím obnáší, a snadněji poznají výmluvu, která se snaží zapůsobit na city.
To vše také má svůj společenský podtext: ženy ve vysokých funkcích ještě stále nejsou tak běžně jako muži a citlivě vnímají tlak situace a pochybnosti svého okolí – nutnost prosadit se ve tvrdé a (co si budeme nalhávat) nezřídka sexistické konkurenci s sebou občas přináší přehnané reakce a tendence „dřít ze svých podřízených kůži.“ Tato skutečnost je současně důvodem, proč ženy na vysokých postech získávají lepší hodnocení než muži (také tyto výsledky přinesla studie HBR): na tato místa dosáhnou jen velmi cílevědomé a tvrdě pracující ženy, které kariéře často obětují značnou část svého života. Dobře vědí, že zadarmo nic nedostanou.

Podle současné studie jsou ženy lepší manažerky než muži!

Již zmiňovaný americký průzkum posuzoval 7 280 manažerů z rozličných odvětví a oborů z hlediska 16 klíčových manažerských dovedností. Při 44% zastoupení manažerek studie jednoznačně prokázala, že ženy ve vedoucích pozicích získávají lepší hodnocení než muži. Přitom stále platí nikterak překvapivé zjištění, že čím vyšší je vedoucí pozice, tím méně na ní nalezneme žen.
Žena na vysoké pozici si zkrátka nedovolí oddech – pracuje na maximum a dobře ví, že je neustále pod lupou. Projektová specialistka Martina Zápotocká ze společnosti Odyssey k tomu dodává: „mezi manažerkami je vysoký zájem především o kurzy asertivity, emoční inteligence a manažerských dovedností. Z toho usuzujeme, že ženy projevují enormní zájem především o to, aby dokázaly efektivně působit v oblastech spolupráce a vztahů.

Podpořte článek sdílením!

1 hvězdička2 hvězdičky3 hvězdičky4 hvězdičky5 hvězdiček (1 hodnocení, průměr: 3,00 z 5)
Loading...
789 zobrazení

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *