Zákaznické reference jsou nejlepší vizitkou firmy

Firma se může vychvalovat až do nebe. Lidé ale bude vždycky věřit spíše tomu, co o ní řeknou ostatní zákazníci. Buďte si jistí, že někde na internetu o vás lidé mluví. Máte dvě možnosti – buď tomu můžete nechat volný průběh a doufat, že se o vaší firmě mluví hezky. Nebo můžete vzít osud do svých rukou, shromáždit na svoji firmu pozitivní reference a pochlubit se s nimi.

Univerzální pravidlo „Náš zákazník, náš pán“ platí pořád. Protože lidé mluví a firmu můžou buď doporučit, nebo ji nehezky pohanět. Ať se ale budete snažit sebevíc, vždycky se najde nespokojený zákazník. A špatná zpráva má desetkrát větší sílu než dobrá zpráva. Co s tím? Začněte aktivně shánět pozitivní reference na svoji firmu a ty pak vystavte na své webové stránce.

Jak by měl vypadat referenční dopis

Podoba referenčního dopisu je odvislá od toho, k jakému účelu je určen. Doporučující dopis na přijetí do zaměstnání bude vypadat jinak, než dopis, který doporučuje služby firmy dalším zákazníkům.
Pokud po někom chcete, aby napsal reference na vaši firmu, doporučte mu tento návod:

V prvním odstavci se krátce představte.
Čtenář dopisu bude chtít vědět, kdo k němu mluví. Vždyť toho člověka prakticky nezná.

Ve druhém odstavci vysvětlete, co pro vás firma udělala.
Buďte specifičtí, čtenář si potřebuje udělat představu o službách, které firma nabízí. Nepočítejte s tím, že vaši společnost zná detailně.

Ve třetím odstavci popište svůj názor na firmu.
Osobní názor je důležitý a emočně zabarvená slova (pokud jsou vyslovena zákazníkem) mají často větší sílu než holá fakta.

Na závěr zmiňte, jestli služby firmy využijete znovu.

Jak je vidět, pro firmu je nejdůležitější třetí odstavec, ve kterém jsou hodnoceny její služby. Společně s druhým odstavcem pak nese největší informační hodnotu.
Bez prvního odstavce ale dopis nemusí vypadat věrohodně.

Čemu se naopak vyhnout

Reference by měly být napsány formálně a spisovně. Pokud vám zákazník pošle reference na e-mail, určitě v nich opravte případné pravopisné chyby. Můžete je i poupravit, aby zněly formálněji. Nesmíte ale měnit jejich obsah. Určitě nechcete, aby lidé slyšeli o vašich slabostech. Občas ale neuškodí nějakou slabinu přiznat. Budete vypadat lidštěji a přiblížíte se tak zákazníkům.
Zvažte tedy, o jak velkých slabinách se v referenčním dopise mluví, a podle toho se rozhodněte, jestli doporučení použijete, nebo ho vyhodíte.
V dopise by se taky neměly objevit příliš osobní údaje – rasa, politické postoje, náboženství, národnost, věk či zdraví. Rozhodně do nich nedávejte ani kontakt na autora (pokud s tím předem nesouhlasil).

Jakým způsobem můžete referenční dopisy využít

Referenční dopisy můžete samozřejmě nahrát na své stránky.
Buď na ně můžete nahrát oskenované originály se zákaznickým podpisem, ale začerněným jménem (zabráníte tak tomu, že podpis někdo zneužije).
Nebo z nich také můžete vybrat jenom určitou citaci (jsou-li příliš dlouhé na to, abyste je použili celé) a vložit si je na stránku spolu se zákazníkovým jménem. V takovém případě k nim určitě přidejte zákazníkovu fotografii. Jenom tak doporučení získá punc pravosti.

Jak požádat zákazníka o reference

Pokud žádáte své zákazníky o reference, je rozumné a slušné nabídnout jim něco oplátkou. Například slevový kupon. Pokud se se zákazníkem setkáte osobně, můžete mu dát předpřipravený formulář. Zákazník do něj akorát doplní své jméno, názor a podpis. Nebo můžete zákazníka kontaktovat přes e-mail. V takovém případě ho požádejte, aby vám kromě názoru zaslal i reprezentativní fotografii.
Nebo můžete zákazníky požádat o reference přímo na svých stránkách. Nedoporučoval bych vám ale použít formulář, který názor okamžitě vloží na stránky. Radši použijte kontaktní formulář (přednastavený podobně jako v případě tištěného formuláře), který vám pošle zprávu na e-mail a vy se tak budete moci rozhodnout, jestli referenci chcete nebo nechcete použít.

Vybavení Vaší kanceláře Vám zajistí:

AZ RedLine, s.r.o.

Nabízíme návrhy a realizace interiérů na klíč.

Další firmy naleznete v katalogu firem