Pravidla firemní etikety aneb jak se nenechat vyhodit z práce kvůli hlouposti

Jídlo s významným odérem, nevhodné oslovení, přehnaná familiárnost… jsou to maličkosti, ale snadno mohou vést ke konfliktu, kvůli kterému někdo přijde o místo. Nejspíše vy. Pojďte se podívat na základní pravidla slušného chování, které by měl ovládat každý.

Zdá se vám, že pravidla etikety jsou přežitkem? Možná. Když je ale dodržujete, ukazujete druhým, že k nim máte respekt.
Smyslem etikety je zpříjemnit společenský styk. Každý, kdo kdy pracoval v tzv. open space (sdílených kancléřských prostorách, často i pro dvacet a více lidí), ví, jak nepříjemné mohou být zlozvyky vašich kolegů.
Podíváme se na několik základních pravidel, o kterých byste měli vědět.

Společensky významnější osoba

Před zákonem jsme si všichni rovni. Ve společnosti tomu tak není. Asi sami cítíte, že někteří lidé jsou výše postavení než vy – nadřízený, učitel, starší člověk.
Pravidla etikety považují za společensky významnější osoby nadřízené, starší osoby a ženy. K těmto lidem byste se tedy měli automaticky chovat s úctou.
V otázce stáří samozřejmě rozhodují výraznější rozdíly, když je jednomu 32 a druhému 35, tolik to neznamená.
Lámete si hlavu, jak je to, když jdete na pohovor? Společensky významnější je vždycky personalista, respektive ten, kdo vede výběrové řízení.

Podávání ruky

Ruku podává jako první společensky významnější osoba – personalista uchazeči, žena muži, starší mladšímu.
A když je šéf mladší než jeho podřízený? Jako první by měl podat ruku nadřízený.

Zdravení

S pozdravem je to přesně naopak: nejprve zdraví společensky méně významná osoba. Zdraví tedy mladší staršího, podřízený nadřízeného, muž ženu.
Rozumný šéf ovšem jako první pozdraví ženu, i když je mladší, nebo jeho podřízená. Muži mají být přece gentlemani. (A rozumná žena zase nespoléhá na to, že její nadřízený je gentleman.)
V pracovním prostředí bychom navíc ženu měly vždycky oslovovat jako „paní“. Nejedná se o označení jejího partnerského vztahu, ale o vyjádření úcty k její osobnosti. Výjimku lze učinit pouze u velice mladých dívek, které oslovujeme „slečno“.
A jak je to při vstupu do místnosti? Ten, kdo vstupuje, by měl pozdravit jako první. Pokud se ale jedná o vašeho nadřízeného, rozhodně neuděláte chybu, když ho pozdravíte jako prvního.
Když k vám navíc někdo přijde, obzvlášť je-li to šéf nebo zákazník, je slušné stoupnout si a přivítat ho (neplatí u setkání přes přepážku nebo v bankách).

Vstup do kanceláře

Lidé si často nejsou jistí, jestli zaklepat a rovnou vstoupit, nebo počkat na vyzvání.
Na vyzvání většinou čekáme, pokud vstupujeme do osobní kanceláře a víme, že tento člověk v kancelářích většinou nejedná. O to víc to platí, když jdeme k šéfovi.
Pokud naopak vstupujete na místo, které primárně slouží právě ke komunikaci mezi lidmi, nebo pokud jdete za šéfovou sekretářkou, na vyzvání čekat nemusíte.

Tykání/vykání

Tykání nabízí společensky významnější osoba té méně významné. Nabídka tykání je doprovázena podáním ruky.
Svému šéfovi nabídku tykání neodmítejte! Jinak si koledujete o vážný problém. Můžete to zkusit zahrát do autu: dovolte mu, aby vám tykal s tím, že vy mu budete nadále vykat.

Pracovní schůzky

Nebude pro vás překvapivé, když řeknu, že na pracovní schůzky by měly obě strany chodit na čas – ne s předstihem (to je přijatelné u organizátora schůzky) a hlavně ne pozdě.
Pokud by vám do pracovní schůzky někdo vstoupil, máte tři možnosti:

  • poproste ho, aby chvilku počkal s tím, že se mu budete věnovat vzápětí
  • pokud se jedná o něco, co souvisí se schůzí, představíte příchozího vašemu hostu a pokračujete v hovoru ve třech
  • jestli se jedná něco neodkladného – například o arogantního nadřízeného – tak příchozího opět představte a potom hosta poproste, aby chvilku počkal. Následně opusťte místnost a v soukromí vyřešte, co je potřeba. Je samozřejmé, že svého hosta nenecháte dlouho čekat!

Telefonování

Na pracovní schůzce byste vždycky měli mít vypnuté zvonění. Během jednání nikdy nezvedáte telefon. Pokud je telefonování důležitou součástí vaší práce, pošlete svému protějšku smsku s omluvou, že jste na poradě a že se mu hned po jejím konci ozvete zpátky.
Mimochodem, psaní smsek během porad, byť pod stolem, je také neslušné, takže to dělejte jenom, když je to nezbytné.
Pokud pracujete v open space, nikdy byste neměli vyřizovat osobní telefonáty před ostatními (pracovní hovory samozřejmě můžete). Jděte někam do ústraní, kde nikoho nebudete obtěžovat.
Navíc byste měli mít vypnutý zvuk a vibrace ztišené na minimum. Už jsem zažil vibrující telefon, který zburcoval celou kancelář – jeho majitel byl na záchodě a nemohl ho vypnout.

Jídlo ve sdílených prostorách

Konečně jsme u jídla. Mnoho lidí nechodí na obědy, ale stravují se ve sdílených prostorách, často dokonce u svého počítače, mezi svými kolegy. Některá jídla ale mají tak výrazné aroma, že to druhé obtěžuje.
V rámci pravidel slušnosti byste se měli vyhýbat jídlům, které obsahují větší množství česneku, cibule, smaženým jídlům, vařeným vajíčkům, rybám či zrajícím sýrům. Obecně, zlou krev může způsobit všechno, co je více cítit. Vybírejte opatrně – zhruba tak, jako když jdete na rande, a nechcete, aby vám bylo cítit z pusy.

Pravidla na pracovišti

Většina firem má vlastní pravidla chování – ať už psaná či nepsaná. V současnosti je například moderní, že si všichni tykají, nadřízený nenadřízený. Na firemní pravidla se nejlépe poptejte personalisty, nebo svého manažera.
A pozor! I když si všichni ve firmě tykají, nedoporučuji vám chovat se ke svým nadřízeným přespříliš familiárně. Sám jsem jednou přecenil povahu ředitele firmy a málem si vykoledoval vyhazov.

Vybavení Vaší kanceláře Vám zajistí:

PROGRESS INTERIOR

Interiérové studio vypracuje návrhy interiérů, moderních design kanceláří, 3D vizualizace. Realizujeme firemní interiéry na klíč.

Další firmy naleznete v katalogu firem