Neverbální komunikace při pohovoru. Když tělo mluví za vás

Když se pracovního pohovoru zúčastní řada srovnatelně kvalifikovaných a odborně vybavených uchazečů, musí se zaměstnavatel rozhodnout na základě jiných měřítek. V tu chvíli přichází na řadu obyčejné sympatie, první dojem a to, co o vás poví řeč těla. Personalista i šéf firmy mají za cíl získat někoho zkušeného, schopného se začlenit do kolektivu.

Přijít a odejít správně

Personalisté tvrdí, že důležitý je první a poslední dojem. Jejich práce vás hodnotit tak nezačíná až ve chvíli, kdy promluvíte a oni si prohlédnou váš životopis. Posuzují vás od samého začátku, kdy vkročíte do místnosti až do chvíle, než ji opustíte. Proto také na tomto místě radí, abyste byli zdravě sebevědomí už při klepání na dveře. Pohovor jste si předem domluvili, takže jste očekávání. Není proto důvod strkat do místnosti nejistě hlavu a ptát se, zda můžete vstoupit. Stačí zaklepat, vejít, pozdravit, podat ruku, podívat se protějšku do očí a těch nejdůležitějších pár vteřin máte za sebou.

Když je v ceně práce

Pracovní pohovor je specifická situace, na které lidem záleží a jsou z ní pochopitelně nervózní. V takovou chvíli je potřeba si uvědomit, že řeč těla má takovou výpovědní hodnotu, že o nás prozdradí většinou to, co bychom sami nikdy neřekli. Pohyby a zlozvyky, které běžně nikomu nápadné nepřijdou a vy už o nich ani nevíte, najednou mohou naznačit vaši nejistotu, aroganci, strach či lež.

Neverbální komunikace zahrnuje:

  • gesta
  • mimiku
  • oční kontakt
  • úsměv
  • postoj
  • dodržování osobní zóny
  • sílu a tempo řeči
  • zevnějšek

Základní poučkou všech rádců o řeči těla je, nekřížit ruce před tělem. Působí to jako nesouhlas, případně jako znamení nejisoty či nezájmu z vaší strany. To samé však platí o tvoření bariér z tašky nebo formuláře, který máte vyplnit. Personalista automaticky odvodí, že se vám na daném místě nelíbí, případně vás na pohovor donutil úřad práce. A to vás mezi nejlepší uchazeče rozhodně nedostane.

Nervy nechte za dveřmi

Jasně, ono se to lehko řekne. Jenže do hodnocení neverbální komunikace se počítá i to, zda jste nervózní a neumíte to skrýt (poposedávání, cvakání propiskou), zda se při pohovoru například nenudíte (houpání na židli) nebo zda nemáte vše předem tzv. na háku (sedíte opřeni a zakloneni dozadu). Při sezení si stačí udržet mírný předklon, který značí zájem a pozornost. Během odpovídání na personalistovy otázky mluvte zřetelně a nahlas. Jdete-li na pohovor připraveni, stačí zkrátka v první chvíli nepůsobit moc arogantně nebo vystrašeně a váš protějšek si vás zapamatuje v tom dobrém slova smyslu.

Vybavení Vaší kanceláře Vám zajistí:

SAIDL seating, s.r.o.

Nabízíme nábytek kancelářský, hotelový, zahradní, školní, bytový a sedací.

Další firmy naleznete v katalogu firem