Zdravější životosprávou k lepším pracovním výkonům

Strava a životní styl nás ovlivňují daleko více, než si myslíme a jsme ochotní si připustit. Sedavé zaměstnání, ve kterém trávíme většinu našeho času (dokonce často i podstatně více, než jsme měli původně v plánu) a do kterého dojíždíme městskou hromadnou dopravou nebo autem, v práci stres a místo oběda čokoládová tyčinka spláchnutá hrnkem kafe v zákrytu za monitorem, pak sprint do jazykovky, za kulturou nebo třeba s kamarádkou na kafíčko a domů, odpočinout si u televize.

Zní to povědomě? A pořád se divíte, že jste neustále unavení, bez energie a nálady? Určitě je za tím i ta nekončící zima (kdo to kdy viděl, že je téměř v půlce dubna počasí jako v listopadu), ale do jisté míry si za problémy tohoto rázu můžeme i sami.

Naše životospráva a špatné návyky jsou jako nikdy nekončící řetěz, ve kterém každý článek ovlivňuje ty kolem sebe. Nejhorší je, že původního cíle, tedy být aktivnější a výkonnější v práci, stejně nedosáhneme a ničíme jen své tělo. Životospráva neznamená pouze jídlo, ale i všechno ostatní, co ovlivňuje kvalitu našeho života. Některé faktory se prostě změnit a ovlivnit nedají. Pojďme se teď zamyslet nad tím, které věci bychom změnit nejen mohli, ale dokonce měli.

1) Jezte pravidelněiStock_000022953449Large

Že už jste tuhle radu slyšeli asi stokrát? Může být. A řídíte se jí? Jíst se musí, bez jídla bychom za chvíli padli vyčerpáním. Nevynechávejte žádné jídlo, naopak si přidejte svačinky mezi snídaní a obědem a obědem a večeří, abyste jedli pětkrát denně. Ale pozor, pětkrát denně čokoláda nebo svíčková se šesti nebude to pravé ořechové.

2) Nevynechávejte snídani

Taky velmi známá rada, já vím, ale ruku na srdce: kolik z nás si skutečně ráno přivstane a dopřeje si alespoň deseti- až patnáctiminutovou snídani?
Spousta lidí tvrdí, že ráno stejně nemá hlad a že kdyby si dali pořádnou snídani, tak se „rozežerou“ a budou celý den už jen jíst a myslet na jídlo. Trik je v tom, co si k snídani připravíte. Po celonočním hladovění je vhodné jíst potraviny s nízkým glykemickým indexem, abyste pak netrpěli vlčím hladem. Vlastně je vhodné je jíst téměř pořád. Lépe a více detailněji je problém snídaní rozpracován například na webu STOBu – nebojte, článek je relevantní i pro ty z vás, kteří problémy s váhou nemáte.

3) Jezte chytře

Nahraďte nezdravé věci zdravějšími variantami. Například oříškovou čokoládu hrstí oříšků, místo ovocných, podle reklamy prý zdravých a celozrnných, sušenek si dejte ovoce a místo chipsů u televize chroupejte papriku a mrkev s tvarohovým dipem. Pravda je, že ořechy obsahují poměrně hodně tuků, ale narozdíl od čokolády vám dodají spoustu cenných látek (vitamíny, železo, vlákninu). Bylo dokonce prokázáno, že pravidelná konzumace ořechů snižuje riziko infarktu. To se o čokoládě a kávě skutečně říct nedá. Samozřejmě všeho s mírou, dvě kila solených buráků vám zcela jistě neprospějí.

4) Poobědová únava

Samostatnou kapitolou jsou samozřejmě i obědy.Taky po obědě zažíváte stavy absolutního vyčerpání, padá vám hlava a jen silou vůle držíte oči otevřené? To je samozřejmě normální a může za to příroda, ale zkuste se zamyslet i nad tím, co obědváte a jestli to náhodou nemá nějakou spojitost. Stejně jako u snídaně je vhodné do jídelníčku zařadit potraviny s nízkým GI (glykemickým indexem). Zkuste si příště dát menší porci, na jídlo se soustřeďte a nehltejte. V rychlosti si totiž neuvědomíte, že jste sytí a přecpete se k prasknutí. Energie, kterou tělo bude muset vynaložit na to, aby přebytečnou potravu zpracovalo, vám bude chybět jinde.

4) Dostatečně pijte

Ne, káva se do pitného režimu skutečně nepočítá. Pijte nejlépe čistou vodu nebo ovocné čaje (samozřejmě neslazené). Pokud můžete, dejte si láhev nebo sklenici na stůl. Pokaždé, když se na ni podíváte, připomene vám, že je čas se napít.

5) Odpočívejte i v práci

Třeba se běžte dvakrát denně na pár minut projít před budovu. Ne v každé práci je to možné, ale najděte si způsob, jak si udělat přestávku a na chviličku vypnout. Nestyďte se a klidně si v soukromí umývárny udělejte jednou za dvě hodiny deset dřepů. Rozproudí se vám krev a budete se chvilku soustředit na něco jiného.

6) Udělejte si čas na sport…cyklistkaLarge

To, že čas nemáte, je jen výmluva. Chce to pravděpodobně jen lepší organizaci času. Dvakrát nebo třikrát týdně si na hodinku sportu čas udělat musíte, neříkejte, že ne. Dobré na tom je, že jakmile si na pravidelný pohyb zvyknete, nebudete bez něj moct být. Nemusíte se nutně mučit v posilovně, pokud to nesnášíte, ale klidně seberte podobně pracovně „postiženého“ kamaráda nebo kamarádku a místo na kafíčko nebo na nákupy vyrazte v neděli na pořádnou procházku. Popovídáte si lépe, než v kavárně nebo hospodě a ještě uděláte něco dobrého i pro své tělo!

7) …a na spánek

Co se týče spánku, snažte se chodit spát (nebo se alespoň odeberte do postele) každý večer v přibližně stejnou dobu. Ideální je spát v jiné místnosti, než ve které pracujete. Před spaním nepracujte, nečtěte maily, snažte se nestresovat a myslete na příjemné a uklidňující věci. Zdá se to jako těžká věc, ale ve skutečnosti je to jen o návycích. Rozhodně několik hodin před ulehnutím nepijte kávu, čaj ani kolové nápoje s obsahem kofeinu.

8 ) Větrejte

Není to žádný převratný objev, ale čerstvý vzduch a dostatek kyslíku s vaším soustředěním udělá zázraky. Ze zkušenosti vím, že to není zrovna populární, zvláště pokud máte zimomřivého kolegu nebo kolegyni, ale zcela jistě to vašemu soustředění a v návaznosti pak i pracovnímu výkonu pomůže. Zkuste to kolegovi vysvětlit vědecky, třeba si dá říct.

9) Správně seďte

Umístění monitoru a klávesnice a výběr správné židle a stolu, zvlášť pokud celý den sedíme, je věda. Židle by měla být výškově nastavitelná, je lepší sedět výš, než níž. Více o výběru správné kancelářské židle a stolu najdete třeba v našem dalším článku s názvem „Vaše záda ocení kvalitní stůl a židli„. Abychom se vyhnuli problémům s bedry, je možné dát si mezi záda a opěradlo židle overball, malý nafukovací měkký míč. Je také více než vhodné práci jednou či dvakrát za hodinu přerušit a protáhnout se.
Ve chvíli, kdy se cítíte opravdu velmi unavení a na židli jste víceméně zhroucení, vám k tomu, abyste se cítili podstatně lépe, postačí pořádně narovnat a sednout si „pořádně“. Nehrbte se, celou plochou chodidel se opřete o zem a zhluboka se nadechněte. Že je to hned lepší?

Možná máte teď, po přečtení článku, pocit, že nepřinášíme nic objevného ani převratného. To je nejspíš pravda, ale kolik věcí ze seznamu skutečně děláte a dodržujete? A přitom jde ve většině případů jen o zlozvyky, kterých se dá zbavit, pokud si je uvědomíme, zamyslíme se nad nimi a dáme si na ně pozor. I já jsem se několikrát tento týden přistihla, že hodinku po (pozor, zdravém a vyváženém!) obědě slídím v šuplíku a hledám zapomenutou čokoládovou tyčinku nebo aspoň balíček sušenek, přinejhorším bych vzala zavděk i bonbónem proti kašli. Tak takhle by to tedy nešlo!

Zdroj fotografií: free photo www.istockphoto.com

Vybavení Vaší kanceláře Vám zajistí:

NÁBYTEK KNY

Nabízíme levný nábytek - mix II. jakost z EU outlet.

Další firmy naleznete v katalogu firem