První pomoc při bolení zad od sezení v kanceláři

Výsledky průzkumu z roku 2011 hovoří jasně. U lidí pracujících v kanceláři jsou právě bolesti bederní páteře nejčastějším důvodem absence v zaměstnání. Alespoň jednou v životě mělo tyto obtíže 70% pracovníků. Z velké části si za ně můžeme sami, protože se při sezení u počítače hrbíme a vystrkujeme hlavu směrem k monitoru, což páteři také nepomáhá. Pokud se prvním příznakům nevěnuje dostatečná pozornost, může se z občasného problému stát chronická bolest. Jak se s tím tedy včas vypořádat?

Není bolest jako bolest

Od počátku je důležité rozlišovat, jak Vás vlastně ta záda bolí. Pokud Vás bolest výrazně omezuje v pohybu a je intenzivní, příčinou bude nejspíš přetažení svalů, neopatrný pohyb nebo uklouznutí. Taková bolest se označuje jako akutní. Záda Vás takto mohou bolet například jen jednou až dvakrát po dobu několika dní až týdnů. Tyto obtíže se již nemusí nikdy opakovat. Jinak tomu je u chronické bolesti, která se vrací a opakuje několikrát do roka nebo téměř pořád. Mezi hlavní projevy patří špatná citlivost zad, brnění končetin nebo snížení hybnosti páteře v určitém směru.

Příčiny bolesti zad

  • Špatné držení těla
  • Sedavé zaměstnání
  • Jednostranná zátěž
  • Stres
  • Obezita

Seďte pořádně

Základem všeho je vytvořit si správné pracovní návyky, které ulehčí zádům i dalším často postiženým oblastem. Špatné držení těla je jednou z příčin chronické bolesti zad, které se již nezbavíte. Dalo by se tedy říct, že vhodná pracovní pozice vsedě je půl zdraví. Ačkoli jsou všechny ostatní pozice o dost pohodlnější, měli byste zvolit tu jedinou správnou. Základem zdravého sezení jsou nohy dotýkající se země. Dolní končetiny by měly být rozkročené na šířku boků. Samotné držení hlavy a trupu by mělo být co nejvíc kolmé k zemi.

Způsoby prevence

  • Správný sed
  • Časté pauzy
  • Preventivně se protahujte a cvičte
  • Choďte pěšky a do schodů
  • Noste notebook v batohu na obou ramenou

Snažte se bolesti předejít

Zoufat si až už bude opravdu pozdě, je zbytečné a k Vašemu tělu opravdu nešetrné. Vážné problémy se zády se pak musí zdlouhavě léčit, což není ani finančně příjemné. Někdy Vás navíc bolesti doženou až na operační sál. Z toho důvodu je dobré se jim rovnou vyhnout. V rámci prevence nezapomeňte na správné držení těla, které je základem všeho. K tomu přidejte dobrou kondici. Choďte plavat, na procházky nebo túry, zdatnější se můžou dát na běh či jízdu na kole, pravidelně se doma protahujte na velkém míči a cvičte.

Další úleva

Během dne se mimo správného sezení zaměřte i na další maličkosti a zvyklosti, které můžete změnit k lepšímu. Pro dobrou kondici Vaší páteře i celého těla můžete městskou hromadnou dopravu vyměnit za pěší, místo výtahu používejte schody a telefonování a emailování po firmě vyměňte za osobní kontakt s lidmi. Z důvodu jednostranné zátěže byste se také měli vzdát klasické brašny na notebook a pořídit si speciální vyztužený batoh. Ten zapojí zádové svaly z obou stran zad. Těmito drobnostmi si můžete velice přilepšit a dosáhnout tak stavu, že ani z celodenního sezení Vás záda zkrátka bolet nebudou.

Bolest zad je nepříjemný problém, který může výrazně narušit kvalitu Vašeho života. Je tedy jasné, že se nevyplatí si zahrávat. Ta bolest a starosti za to opravdu nestojí.

Zdroj fotografií: vubp.cz, photoexpress.com

Vybavení Vaší kanceláře Vám zajistí:

K+V Interier s.r.o.

Prodáváme kancelářský nábytek.

Další firmy naleznete v katalogu firem