Pracovní networking: rozhoďte sítě s kontakty

Aby firma zůstala ve spojení s okolím a svými potenciálními klienty, musí se neustále snažit komunikovat a tvořit vhodné známosti a seznam kontaktů. Tato nezanedbatelná součást podnikání totiž posune dál Vás i firmu. A proto to samé dělá každý i ve svém osobním životě. Díky networkingu si jednotlivci budují kariéru a společnosti rozšiřují povědomí o své činnosti. Z toho důvodu je důležité si co nejdříve uvědomit význam správně mířeného networkingu.

 Navazování spojení

Pojmem networking se v první řadě rozumí navazování a budování kontaktů. Prostřednictvím této činnosti se propojují jednotlivci, zájmové skupiny nebo firmy. Existuje několik druhů networkingu (osobní, business, online, při osobním setkání), které se doplňují. Pracovat na své síti kontaktů můžete v podstatě kdekoli a kdykoli. Stačí být ve střehu a připraven se ptát a zajímat se o druhou osobu, která se Vám za pomoc či radu může odměnit zajímavou informací a doporučením.

Výmluvy, proč neděláte networking

1) nikoho neznáte (začněte u rodiny, přátel, kolegů z práce, členů stejného klubu, lidí v sauně nebo návštěvníků firemního večírku)
2) další kontakty nepotřebujete (každým ignorováním nového kontaktu se možná připravujete o novou obchodní příležitost)
3) nemáte čas (pokud máte čas na záliby, máte čas na networking – navíc se to dá spojit)
4) stydíte se (po pečlivé přípravě vás nemůže nic překvapit)
5) nevíte, jak na to (zajímejte se o ostatní a zjistěte si, čím se zabývají a co je baví – hned se budete mít o čem bavit a budete vypadat, že máte přehled)
6) již dříve se Vám v této oblasti nedařilo (jde o dlouhodobou a systematickou práci, nečekejte, že Vám druhý den všichni odpovědí)
7) bojíte se připomenout (když už s někým navážete konverzaci a předáte si kontakty, neostýchejte se ho příště znovu oslovit a připomenout mu váš rozhovor)

Kde se seznamovat

Vzhledem k tomu, že díky kvalitní síti kontaktů můžete získat nejen klienty, ale také dodavatele nebo zaměstnance, je třeba, abyste byli připraveni reagovat na každou výzvu či nabídku. Kontakty sbírejte na vlastních i cizích firemních večírcích, společenských událostech, v coworkingových centrech, na sociálních sítích, v zájmových organizacích nebo profesních sdruženích.

Co Vám při networkingu pomůže

1) přímý pohled do očí
2) pokládání otázek, projevení zájmu (ptejte se otevřenými otázkami, ať může Váš partner hovor rozvést)
3) připravte se (stanovte si, na koho cílíte a zjistěte si, kdo na akci bude a čím ho oslovíte)
4) nepřehánějte to (během jedné události nemusíte za každou cenu obejít všechny, lepší je se věnovat jen několika slibným kontaktům)
5) sledujte signály (při navazování kontaktů si všímejte řeči těla a dalších náznaků v případě, že o další konverzaci s Vámi protějšek nestojí)
6) dodržujte sliby (řeknete-li večer, že další den zavoláte nebo pošlete e-mail s informacemi, udělejte to – důvěryhodnost je důležitá)
7) nesuďte lidi podle prvního dojmu (nikdy nevíte, jak důležité postavení dotyčný má a hlavně s kým Vás může seznámit)

Myslete na budoucnost

Jednou z úspěšných metod networkingu je pomoc ostatním. Kontakty Vy i ostatní budujete také z toho důvodu, že se budou hodit až bude třeba. V rámci těchto aktivit je tedy podstatná snaha vyhovět přátelům, kolegům, obchodním partnerům a naopak. Díky propracovanému networkingu získáte informace, známé a možná i přátele, lepší pracovní příležitosti nebo rady ohledně dalších kontaktů.

Vybavení Vaší kanceláře Vám zajistí:

Jaroslav Pulchart - PUT

Nabízíme systém plných či prosklených interiérových příček umožňujících vysoce kvalitní dělení kancelářských, reprezentačních a podobných prostorů.

Další firmy naleznete v katalogu firem