Pohled obchodníka: Klady a zápory konceptu e-shopů

V posledních deseti letech zažily internetové obchody boom, který od základu změnil přístup zákazníků k nakupování. V České republice existuje v současnosti přes 20 tisíc elektronických prodejen. Na tomto fenoménu je zajímavé, že některé druhy sortimentu dnes zřízení e-shopu téměř vyžadují kvůli konkurenceschopnosti obchodníka, jiné druhy zboží se bez elektronického prodeje stále ještě obejdou. Při zřizování e-shopu by měl prodejce zvážit výhody a nevýhody prodeje přes internet, stejně jako tuto volbu zvažuje zákazník při svém nákupu.

+ Plusy e-shopu

  • Neomezená otevírací doba – Klient může nakupovat i platit kdykoli se mu to zrovna hodí.
  • Široká působnost (prodej možný na celém území ČR i za hranicemi) – Nezáleží, kde máte zapsané sídlo a kde je sklad zboží. Díky rychlému dodání odbavíte nákup klienta z druhé strany republiky.
  • Nižší náklady na provoz obchodu (s růstem e-shopu se zvyšují i provozní náklady) – Při zřizování e-shopu nemusíte investovat do pronájmu prostor, nákupu vybavení a mezd zaměstnanců.
  • Širší nabídka zboží než v kamenné prodejně – Sami můžete přeprodávat zboží z jiných (zahraničních) e-shopů, tudíž nepotřebujete sklady.
  • Nižší cena zboží než v kamenné prodejně – Vzhledem k nižším provozním nákladům si k ceně zboží nepřičtete tak vysokou provizi jako nájemci kamenných obchodů, kteří každý měsíc musí platit nájem.
  • Úspora času – Díky tomu, že si zákazník vše prohlédne na internetu, nakoupí zde a zboží mu přijde až domů, ušetří čas i prodejce, který by jinak s klientem strávil dobu při jeho nákupu.
  • Pravidelná a aktivní komunikace s klienty (newsletter) – Své pravidelné i potenciální zákazníky můžete oslovovat a informovat o dění ve vašem e-shopu bez nutnosti jejich návštěvy kamenné prodejny.
  • Nižší náklady na reklamu – Stačí inzerovat na internetu, kde nemusíte cílit na konkrétní skupiny zákazníku a omezovat se lokalitou, ve které máte sídlo.

– Mínusy e-shopu

  • Chybí možnost si zboží fyzicky osahat, vyzkoušet a porovnat odlišnosti různých produktových modelů. Především u oblečení a bot tato nevýhoda stále převažuje.
  • Z existenčních důvodů prodejce nemůže nasadit výrazně vyšší cenu, než má konkurence. Klient si ceny rychle porovná na internetu a během chvíle může najít prodejce s nižší cenou.
  • Při nákupu chybí osobní kontakt, který využívají ve svůj prospěch především menší a úzce zaměření obchodníci. Prodejce nemůže zákazníka přesvědčit k nákupu přímo v prodejně, nemůže působit na jeho emoce.

Typy e-shopů a komu jsou určeny

Individuální řešení na míru

Vytvoření e-shopu, který je od systémového řešení, přes grafiku až k možnosti platby zpracován na zakázku, si mohou dovolit pouze velké společnosti. Programování všech potřebných prvků zvlášť totiž stojí dost času a peněz, což se vyplatí jen velkým hráčům na trhu. E-shop bude fungovat k absolutní spokojenosti prodejce i jeho klientů. Zda se tento přístup vyplatí konkrétnímu obchodníkovi, už musí zvážit on sám.

Hotové řešení, pronájem e-shopu

Tzv. e-shopy na klíč a pronájmy internetových obchodů vychází vstříc všem těm, kteří nemohou hned zezačátku svého podnikání investovat desítky a stovky tisíc do vývoje nových aplikací a systému správy e-shopu. Toto řešení nabízí dlouholetou praxi v provozování obchodů na internetu. Hotové řešení navíc staví na dlouhodobém vývoji a zdokonalování. E-shopy na klíč a k pronájmu nabízí také rozsáhlou funkčnost a okamžité spuštění internetového prodeje. Praktickým příkladem pronájmu e-shopů je ProEshop. V ceně jeho služeb najdete například technickou podporu přes e-mail, možnost rozesílání newsletteru, export na srovnávací portály, službu Facebook, školení týkající se užívání a správy e-shopu.

Zdroj fotografií: proeshop.cz

Vybavení Vaší kanceláře Vám zajistí:

Letsgood.com, s.r.o.

Vyvíjíme moderní softwarové aplikace pro život a business.

Další firmy naleznete v katalogu firem