Úspěšná prezentace bez stresu a bezesných nocí

Někdy nás to může nepříjemně zaskočit: vyjadřovat své myšlenky při poradách a při jednání s klienty Vám nedělá nejmenší problém, potom ale dostanete za úkol prezentovat výsledky společnosti před publikem a najednou nevíte, kam s rukama, o zakoktávání se ani nemluvě.

Jak na to?

Základem jsou spolehlivé a promyšleně připravené podklady, které nás v okamžiku, kdy jde do tuhého, nenechají na holičkách.
Powerpoinotvá prezentace, popřípadě aplikace na whiteboardu či flipchartu vytkne podstatné body, kterých se zachytí nejen posluchači, ale i Vy, pokud to bude zapotřebí.

Jasně definovaný cíl

Internetový portál Úspěšná prezentace  pokládá jednoznačně stanovený cíl prezentace za první (a nezbytný) krok k úspěchu. Už při sestavování struktury projevu musíme vědět, čeho vlastně chceme dosáhnout: zda je naším primárním záměrem informovat o novém poznatku, polemizovat s nějakou skutečností, jestli potřebujeme posluchače o něčem přesvědčit, dodat jim motivaci nebo je “jen zaujmout”. Tomuto cíli pak celou prezentaci podřizujeme.

Pokud o cíli prezentace nemáme jasno a hledáme ho až ex post, chybí nám potřebná kritéria pro měření toho, jak jsme byli úspěšní.

Technika 3M

Jakmile máme jasno o cíli prezentace, rozdělíme si nasbíraný materiál do tří základních skupin:

1. To, co musím říci – informace podporující cíl naší prezentace – tedy klíčové argumenty a základní fakta;

2. To, co bych měl říci – informace, v jejichž moci je posluchače přesvědčit – tedy podklady pro naše tvrzení – statistiky, výsledky výzkumů, reference, zkušenosti z praxe apod.;

3. To, co bych mohl říci – nezbytná součást kvalitní prezentace – informační hodnota zde bývá nižší než u prvních dvou bodů, zato jde o věci, které pomohou udržet pozornost publika, zaujmou ho a udrží se v paměti (s trochou štěstí společně s věcnými informacemi)  – tedy zábavné historky z praxe, trefné vtipy atd.

O tom, co se nám do tří zmíněných hromádek nevejde, důkladně popřemýšlíme, zda to máme v prezentaci vůbec zmiňovat.

Prezentace musí být jasně strukturovaná, srozumitelná a návodná. S chaotickou prezentací toho příliš nepořídíme ani jako vynikající řečníci.

Nepodceňujte ani grafické aspekty – nudných a fádních prezentací jste viděli až dost a Vaši posluchači nejinak – pokud je chceme zaujmout (a to je pro úspěch nezbytné), pomůže nám v tom i nápadité grafické zpracování.

Vždy ovšem vycházíme z kodexů cílové skupiny; zatímco prezentace v neformálním prostředí neziskové organizace nebo jazykové školy si může dovolit divočejší barvy a obrázkové či video hříčky, ve firmě zakládající si na tradičně korektním a důstojném jednání musíme s takovýmito ozvláštněními zacházet s mírou.

Nejtěžší je začátek a konec

Už prvními slovy bychom měli publikum vytrhnout z myšlenek na blížící se oběd (nebo z jeho trávení) a přesvědčit je, že stojí za to Vám naslouchat.

Úvodní věta nemusí být donekonečna opakovanou variací na “jmenuji se tak a tak a rád bych Vám představil to a to”; zkuste si na úvod vybrat silné nebo – ještě lépe – kontroverzní tvrzení, které budete dále ve svém vystoupení rozebírat.

Začít se dá také vtipem ilustrujícím situaci, o které chcete pojednat.

Po úspěšném začátku se Vám dál bude hovořit mnohem lépe, než kdybyste promlouvali do sálu plného klimbajících lidí.

A co na závěr? Vtipné uzavření, v ideálním případě provázané s tím úvodním, způsobí, že posluchači na Vaši prezentaci hned tak nezapomenou. Můžete také předestřít možné otázky (na které si předem připravíte odpovědi), na které pak mohou posluchači navázat a rozproudit diskuzi.

Více se dočtete také na webových stránkách Úspěšné prezentace

Zdroje fotografií: sxc.hu

Vybavení Vaší kanceláře Vám zajistí:

PROGRESS INTERIOR (pobočka Chrudim IV)

Kuchyňské a bytové studio nabízí luxusní moderní kuchyně, dětský rostoucí nábytek, 3D návrhy, vizualizace, realizace interiérů. Dodáváme kuchyňský nábytek, linky, stoly, židle, obývací stěny, pokoje. Návrhy moderních obývacích pokojů a kuchyní.

Další firmy naleznete v katalogu firem