Německý design: Stylová účelnost

Ač se to nemusí na první pohled zdát, němečtí návrháři a výrobci mají v dějinách užitého designu neodmyslitelné místo. Německý průmysl, množství automobilek a řada firem, specializujících se na elektrospotřebiče a výrobky do domácnosti, vyprofilovaly zaměření zdejšího designu. Charakteristická funkčnost je celým tajemstvím klasického i moderního německého designu.

 

Práce s hmotou

Konec 19. století patří v Německu k jednomu z nejinovativnějších období dějin designu. Vzniká firma Thonet a zavádí výrobu dřevěného ohýbaného nábytku, se kterým se v kavárnách, školách a veřejných místech setkáváme dodnes. Tento impuls naznačil budoucí novátorské směřování německých designérů. Kvalitní průmyslovou výrobu podporovala i škola umění a řemesel Bauhaus, na níž působily největší evropské osobnosti na poli umění a architektury. Tyto dva fenomény a pozdější vliv průmyslových značek zformoval německý styl až do dnešní podoby.

Židle Thonet
Židle 233 – Thonet

Statut

Preciznost výroby a praktické návrhy designu odpovídají povahám jejich německých uživatelů. Právě díky tomu může být většina německého obchodu založena na exportu. Bez kvality by si Německo nemohlo dovolit zásobovat celý svět automobily, stroji a průmyslovými výrobky.

Porcelán Rosenthal
Set Format – Rosenthal

Tři králové funkcionalismu

V čele německého moderního designu stojí Walter Gropius, zakladatel a ředitel školy Bauhaus. Hlásal omezit design na typické základní formy a podle toho sám tvořil. Z jeho tvorby se sice zachovalo málo, ale legendární jsou například dveřní kliky, které vyrábí německá firma FBS. Architekt Ludwig Mies van der Rohe se zapsal do dějin designu realizacemi nábytku z ohýbaných ocelových trubek. Tím doplňoval své čistě funkcionalistické domy, aby uchoval dojem jednoty. K nejznámějším patří křeslo Barcelona z roku 1929, které se dodnes vyrábí jako jedna z ikon sedacího nábytku. Třetím německým králem designu je Marcel Breuer, který navrhoval levný, lehký a hygienický nábytek. Jeho židle a křesla se vyznačovala kovovou konstrukcí a vypnutou látkou, která nahradila těžké čalounění. V tomto duchu navrhl svou nejznámější realizaci – židli B 3 (později Wassily).

Židle Chaos - Konstantin Grcic
Židle Chaos – Konstantin Grcic

Síla tradice

Ke stabilním značkám německého designu bezesporu patří výrobce porcelánu Rosenthal. Jde o jednu z prvních společností, která spolupracovala se zahraničními designéry a její sortiment se tak pohybuje od klasicistních a dekorativních výrobků k modernímu a elegantnímu porcelánu s jednoduchou linií. Z německých výrobců designu má v současnosti největší jméno výrobce nábytku Vitra. Tato společnost oživila návrhy a neobvyklé tvary děl těch největších světových návrhářů. Díky tomu nemůžete s Vitrou udělat chybu při zařizování jakéhokoli prostoru. Jednou z nejvýznamnějších značek na poli sedacího nábytku je již zmiňovaný Thonet, který dnes produkuje své tradiční formy i současné parafráze na ně. Tvář německého designu navíc dotváří designéři značek Audi, BMW, Volzwagen či Braun.

Stůl Kant - Nils Holger Moormann
Stůl Kant – Nils Holger Moormann

Současná progrese

Srovnáme-li aktuální německou designovou produkci, najdeme v ní řadu odkazů k formě a funkci, kterou uplatňovaly generace návrhářů před nimi. Werner Aisslinger experimentuje s materiály a variabilitou úložných i obytných systémů. Díky jeho neobvyklému přístupu k obyčejným věcem například navrhl židli z kolekce Soft Cell, která je vyplněna gelem užívaným v medicíně. Konstantin Grcic je jedním z nejuznávanějších současných německých designérů, který jako většina jeho generace vyznává minimalismus a užitnou hodnotu. Prototypem tohoto spojení je například sklenice Grcic s rýhou pro lepší uchopení. Designér svou invenci uplatnil také ve spolupráci s tradičním německým výrobcem nábytku ClassiCon, z čehož vzešla židle Chaos. Trojici mladých tvůrců uzavírá Nils Holger Moormann, kterému se vstup do světa umění povedl až po několika letech práce. Jeho psací stůl Kant se zlomem ve tvaru V je nyní u veřejnosti jedním z jeho nejoblíbenějších produktů. Nenápadný design nábytku zákazníci zcela ocení až při jeho každodenním používání.

Židle z kolekce Soft Cell Wernera Aisslingera
Židle Soft Cell – Werner Aisslinger

Německý design v ČR

Pokud jste zatoužili po ryze funkčních židlích značky Thonet, podívejte se na web české společnosti Křesla-Židle, která je jediným dodavatelem pro český trh. Kousky světových designérů můžete na vlastní oči vidět také v Praze v obchodě firmy Vitra. Mladý německý design a produkty značky ClassiCon najdete v hlavním městě prodejně Konsepti nebo v pobočce obchodu Designpropaganda v Poděbradech. Podle výčtu je jasné, že na německý design se nedá narazit v každém větším nábytkovém řetězci. Pokud se pro něj ale rozhodnete, můžete si být jisti, že budete mít doma skutečný klenot.

Zdroje fotografií: thonet.de, rosenthal.de, moormann.de, classicon.com, aisslinger.de, emmei.it

Vybavení Vaší kanceláře Vám zajistí:

OFFICE PRO s.r.o.

Český kancelářský nábytek, kancelářské židle, nábytek SEATTABLE. Nabízíme 3D návrhy kancelářských interiérů, 5 typových řad a 15 barevných kombinací kancelářského nábytku. Pět let záruka, veškerý sortiment skladem, záruční a pozáruční servis.

Další firmy naleznete v katalogu firem