Jak se protáhnout v kanceláři

Bolí vás záda? Krk? A hlava?

Pracovní týden sotva začal a Vy se ještě před obědem cítíte rozlámaní, jako kdybyste strávili dopoledne kácením stromů vyzbrojeni pouze rezavou pilou. A dost možná ještě hůř, pomyšlení na to, že si takhle připadáte, protože se “jen” hrbíte nad stolem, Vám na náladě zrovna nepřidá.

Na to, abyste se pořádně protáhli a ulevili ztuhlé šíji, Vám navíc v kolotoči pracovního procesu nezbývá čas ani prostor.

Dobře míněné rady fyzioterapeutů – doporučující 15 minut cvičení po dvouhodinovém sezení u počítače – mohou občas znít jako čirá utopie.

Naštěstí existuje pár základních triků na to, jak se protáhnout i v případě, kdy jste doslova přilepení ke kancelářskému stolu. Hodinovou rozcvičku samozřejmě nenahradí, ale mohou Vám odpomoci od bolesti zad, únavy a začínající bolesti hlavy.

První zásadou je správné sezení.

Tady značně záleží na vlastnostech a kvalitě kancelářské židle či křesla. Trávíte-li většinu času za kancelářským stolem, pořiďte si, je-li to jen trochu možné, ergonomickou židli, která snižuje zatížení zádových svalů.

Top officeŠiroký výběr ergonomických židlí nabízí mimo jiné společnost Top Office.

Ani sebelepší kancelářská židle Vás při dlouhém vysedávání od únavy, ochabujících svalu a zkracujících se šlach neuchrání.

Nejvíc trpí záda…

I v případě, že Vám křeslo zcela nevyhovuje, snažte se na něm sedět vzpřímeně a bez hrbení. Pokud si všimnete, že držení zad povolujete, vědomě se pomalu narovnávejte a napřimujte páteř obratel po obratli.

Spojte natažené ruce nad hlavou a dbejte na narovnané lokty, ruce pomalu tlačte dozadu a sledujte, jak se Vám záda narovnávají. Potom se pomalu, stále ve vzpřímené poloze a s nataženýma rukama, naklánějte doleva a doprava. Zopakujte alespoň pětkrát.

Sepněte ruce za zády, s nádechem tlačte lopatky k sobě a ramena směrem dolů. Zkuste tak se zadrženým dechem chvíli vytrvat.

Rotační cvičení – Nohy položte pod stůl s lehce pokrčenými koleny, levou rukou se chytněte hrany stolu, pravou položte na opěradlo židle a natočte tělo i hlavu doprava. Chvilku tak vydržte a pak cvik zopakujte s otáčením se na druhou stranu.

Zapřete si dlaně za krkem a lokty tlačte co nejvíc dozadu. Po chvíli povolte a několikrát zopakujte.

…a krční páteř

U každého cvičení a u protahování krční páteře obzvlášť platí pravidlo, že nic se nemá přehánět. Nikdy se nesnažte překonat a jít za hranu bolesti. Tím si leda uškodíte. Při cvičení pozorně sledujte reakce svého těla a jednejte s nimi v souladu. Brzy se seznámíte se svými hranicemi a možnostmi, které lze postupně posunovat, ale nikdy se nevyplácí snažit se je překonat skokem.

Pomalu otáčejte hlavou zleva doprava a obráceně, poté jí pomalu kružte po a proti smětu hodinových ručiček.

Nezapomeňte ani na klasický cvik: položte si levou ruku dlaní na hlavu a mírně tlačte hlavu proti tlaku ruky šikmo vlevo dolů. Rychle ucítíte, jak se Vám napínají a protahují boční svaly na krku. Cvik několikrát zopakujte se střídáním rukou a směrů.

Nezapomeňte na ruce

Máte dojem, že po několika letech datlování do počítače skončíte se zkroucenými pařáty jako ukázková čarodějnice z pohádky? Zkracujícím se šlachám na prstech pomůžeme opakovaným zatínáním pěstí a napínáním prsů dopředu a do stran.

Rozpažte paže a pořádně je propněte, ohněte zápěstí tak, aby natažené prsty směřovaly ke stropu a co nejvíce roztáhněte prsty. Zkuste tak chvíli vydržet.

Něco málo pro nohy

Postupně zatínejte a povolujte svaly na stehnech, úplně napněte nohy a pomalu je uvolňujte. Cvik doplňte o propínání špiček chodidel.

Tipy na další cviky si přečtěte v článku Protáhněte se, aby vás “kancelářské” tělo nebolelo.

Přečtěte si i tipy, jak si vybrat kancelářskou židli.

Vybavení Vaší kanceláře Vám zajistí:

MILT s.r.o. - montované systémy

Vyrábíme a realizujeme interiérové přemístitelné příčky pro komerční a administrativní budovy, výrobní a logistické objekty, hotely a školy.

Další firmy naleznete v katalogu firem