Jak se připravit na pracovní pohovor

Pracovní pohovor je něco, co většina z nás zažije mnohokrát za život. Podívejme se teď spolu, jak zajistit, aby to pro vás nebylo pokaždé jen hrozné utrpení, které navíc skončí neúspěchem.

Jak nebýt nervózní

Svírá se vám žaludek, potí dlaně a třesou kolena? Nebojte se, nervózní je před důležitým pohovorem skoro každý. Někteří lidé mají ale tu výhodu, že jsou méně emocionální, takže to na nich není tolik poznat. Vy sami víte, co vám uleví od stresu. Hlavně zhluboka dýchejte. Klidně si zaveďte nějaký malý “předpohovorový” rituál nebo s sebou noste nějakou drobnost pro štěstí a slibte si něco hezkého (po pohovoru si dám čokoládovou tyčinku nebo půjdu na spinning).

Pokud o sobě víte, že znejistíte nebo zpanikaříte v neznámých situacích, vyzkoušejte si pohovor nanečisto! Požádejte kamaráda nebo kamarádku, kteří již mají s pohovory nějaké zkušenosti, o simulaci. Před člověkem, kterého znáte, se lépe uvolníte a natrénujete si odpovědi na nejčastěji kladené otázky. Získáte taky velmi cennou zpětnou vazbu, váš kamarád by se neměl bát vás zkritizovat. Je to pro vaše dobro!

Existují samozřejmě i placené přípravné kurzy (dokonce i v cizích jazycích), stačí si zadat do vyhledávače „kurz přípravy na pohovor“, případně „kurz přípravy na pohovor v (doplň cizí jazyk)“.
Příprava na pracovní pohovor je velmi často také obsahem kurzů takzvaných Soft skills.

Tip: Čeká vás pohovor v angličtině a nechce se vám absolvovat nějaký kurz? Přečtěte si návod, jak se na něj připravit. Najdete zde i cenné rady, jak psát CV a motivační dopis.

A jaké to jsou tedy otázky, na které se můžete u pohovoru těšit?

  • Řekněte mi něco o sobě.

Časté jsou otázky na jednotlivé body z vašeho životopisu, prázdná nebo ne zcela jasná místa. Přečtěte si svůj životopis před pohovorem ještě jednou, ať přesně víte, co v něm je. Nezapomeňte si ani své portfolio s životopisem, doklady o vzdělání, zkouškách z jazyka, absolvování různých kurzů a podobně.

  • Jaké jsou vaše silné a slabé stránky?
  • Jaký je váš největší úspěch nebo neúspěch (nejen pracovní)?

Různé otázky ohledně předchozího zaměstnání či brigád, počínaje tím, co se vám na práci líbilo, až po to, proč jste z práce odešli. Vyvarujte se kritiky bývalého nadřízeného nebo provozu firmy, i kdyby to byla stokrát pravda! Nebudete vypadat loajálně a nakonec budete vy ten špatný a práci nedostanete. Který zaměstnavatel by chtěl, aby ho bývalý pracovník u ostatních pomlouval?

  • Proč jste si vybral(a) tuto pozici nebo naši firmu? Kde jste se o nabízené pracovní pozici dozvěděl(a)?
  • Proč bychom měli přijmout zrovna vás?
  • Jaké je vaše vysněné povolání? Proč jste si zvolili právě takovou školu nebo obor?
  • Jaké máte plány do budoucna? Kde se vidíte za několik let?

Pozor, na tuto otázku doporučuji odpovídat pouze a jen v souvislosti s prací. Může se stát, že se budoucí zaměstnavatel bude snažit zjistit informace o vašich osobních plánech, například v souvislosti s dětmi, oklikou. Zaměřte se tedy jen na cíle pracovní nebo seberozvojové cíle.

 

  • Co děláte ve volném čase? Sportujete? Jak trávíte dovolenou?

Odpovědi na tyto otázky si předem připravte. Personalisté nejsou nepříjemní, ale chtějí konkrétní odpovědi. Je dobré každé tvrzení nějak zdůvodnit. Nestačí jen říct například „umím si výborně utřídit priority“ nebo „jsem týmový hráč“, ale je potřeba i říct proč. Personalista to od vás určitě bude chtít slyšet. Tak proč to neříct jako první? Můžete jen získat extra body.

A ještě jedna dobrá rada: zjistěte si co nejvíc o dané pracovní pozici i o firmě samotné. Měli byste být schopní vysvětlit, proč máte o danou pracovní pozici zájem a vědět, čím se firma zabývá. Často padnou i otázky ohledně webových stránek firmy (zda jste je navštívili, jak se vám líbily, jestli jsou pro vás přehledné a co byste případně změnili).

Rady k samotnému pohovoru

Pohovory v různých firmách probíhají samozřejmě jinak, neexistuje univerzální návod, jak jimi proplout, ani správné nebo špatné odpovědi na otázky personalistů či vašich budoucích nadřízených. Je ale několik věcí, na které byste si měli dávat pozor pokaždé.
Velmi důležité je, jaký uděláte první dojem. Vytvořit si první dojem o člověku trvá jen několik desítek vteřin. Ovšem napravit špatný dojem trvá velmi dlouho, někdy to ani není možné. Následující pravidla jste již bezpochyby slyšeli, neuškodí si je však zopakovat.

– vhodně se oblékněte, raději i trochu formálněji, než je potřeba.
– přijďte včas nebo i s předstihem. Stane-li se něco nenadálého, co vám zabrání na pohovor přijít nebo přijít v určenou dobu, určitě zatelefonujte a domluvte si náhradní termín. Je však možné, že už další šanci nedostanete.
– vypněte si před pohovorem mobilní telefon.
– před pohovorem nekuřte a nepoužívejte příliš pronikavý parfém. Při pohovoru nežvýkejte, nehrajte si s tužkou ani vlasy či prsty.
– rozhodně si zapamatujte jméno osoby, se kterou jste si pohovor domlouvali!
– prezentujte se sebevědomě, když si stoupnete rovně, ramena zatlačíte dolů a hlavu lehce zvednete, budete nejen vypadat dobře, ale pomůže to i vám, hned se budete cítit sebevědoměji. Zkuste si to!
– usmívejte se, snažte se působit pozitivně. Negativní slova se snažte opsat jinými, pozitivněji znějícími výrazy. Všechno nemusí být hned problém. Co třeba výzva? Že to zní hned lépe?
– ruku podávejte suchou, stisk by měl být pevný. Žádná leklá ryba!
– dívejte se člověku, co pohovor vede, do očí. Ovšem ne stále a ani takzvaně „nezírejte“, působí to výhružně. Na druhou stranu, žádný oční kontakt působí, jako že o práci vlastně ani zájem nemáte.
– neptejte se na mzdu, respektive neptejte se příliš brzy. Na platové podmínky a zaměstnanecké benefity přijde čas často až v některém z dalších kol pohovoru.

I když jsem tvrdila, že nejsou správné nebo špatné odpovědi, jedna špatná odpověď přece jen existuje. Na otázku, proč danou práci chcete, nikdy neříkejte, že ji nutně potřebujete nebo že potřebujete peníze. Ztratíte tak veškerou důvěryhodnost a budete vypadat jako zoufalci, kteří by vzali jakoukoliv práci, jedno jakou. Tímhle dojmem určitě zapůsobit nechcete, že ne?

Neberte pohovor zase až tak vážně. Když to nevyjde jednou, vyjde to jindy. Berte to spíš jako trénink, kterého není nikdy dost. Doufám, že vám článek alespoň trochu pomůže a přeji hodně štěstí a pracovních úspěchů!