Základy pitného režimu

Jak vypadá Váš běžný pracovní den?

Ráno vstanete, na probuzení si dáte kávu, popřípadě silný čaj, odjedete do práce, kde se ještě před polednem odměníte šálkem dobré kávy, bez níž si ostatně nemůžete představit ani poobědový návrat k jakékoli činnosti. Během dne si v automatu koupíte půl litr vody nebo limonády (koneckonců bez cukru se mozek neobejde) a v pozdním odpoledni se probouzíte další kávou, aby Vám to ještě myslelo. Když se vrátíte domů (nebo ještě dříve), hlava Vás bolí jako střep, náladu máte nadobro zkaženou a marně přemýšlíte, co jste komu udělali, že Vás to takhle trestá. Odpověď je až v překvapivém množství případů nasnadě: ubližujete si sami. A to tím, že zapomínáte na vodu a nedodržujete pitný režim.


Lidské tělo je až z 60 % tvořeno tekutinami (u kojenců se uvádí dokonce 75 %) a neustálý příjem tekutin je pro nás životně důležitý. Je nutné vyrovnat neustálé vylučování tekutin (ke kterému dochází mimo jiné i dýcháním), s nimiž se tělo zbavuje různých škodlivin.
Pod pojmem dehydratace si většina z nás představí nebožáka bloudícího po poušti bez kapky vody a neuvědomuje si, že jde o ohrožení běžné i uvnitř budovy vybavené vodovodem, nápojovým automatem a kavárnou. Už když ztratíme 2 % tekutin v těle, klesá naše výkonnost o celou pětinu, v okamžiku, kdy pokles dosáhne 5 %, hrozí nám přehřátí a šok. Pro uchování dobrého zdraví je životně důležité se takových stavů vyvarovat. A jak na to?

Někteří lidé to mají jednoduché, jsou zkrátka žízniví a vodu a další tekutiny (rozumějme nealkoholické) do sebe lijí jako nezavření. Co ale dělat v případě, že žízeň nijak zvlášť nepociťujeme, k pití vody se tak musíme nutit a snadno na ně zapomínáme? Zejména v pracovním nasazení, kdy si naši pozornost žádá minimálně několik věcí najednou?
Především bychom na příjem tekutin měli myslet dopředu a vyvarovat se tak okolností, za kterých někde uvízneme bez dostatečné zásoby vody. Snášení žízně během dne a pořádné „dopití se“ večer je dosti nezdravé.

Pitný režim je také základem každé diety.

K uhlídání optimálního pitného režimu nám pomůže nádoba, která bude fungovat jako kontrola toho, kolik jsme během dne vypili. Pořiďte si pěknou skleničku nebo hrneček většího objemu (nejlépe 0,5 litru) a všímejte si, jak často ji musíte doplňovat. Za běžných podmínek byste měli vypít 2,5 až 3 litry denně, v létě, při nemoci a za zvýšené fyzické námahy pak ještě více.

Co pít?

Jak již jsme naznačili v úvodu, káva nám k životu nestačí. Naopak, působí dehydratačně (podobně nemůžeme do pitného režimu řadit pivo, mléko a silný čaj). Vhodná je obyčejná voda kombinovaná s různými (pokud možno neslazenými) minerálkami. Pro zahřátí neuškodí ani bylinkový čaj, popřípadě slabý výluh pravého čaje.
Příjem tekutin zvyšuje také konzumace ovoce a zeleniny.

Jestli Vám obyčejná voda nechutná, zkuste ji prostřídat s minerálkou a zředěným džusem. V každém případě se ale vyvarujte pravidelného pití limonád, je v nich více cukru, než by se nám vůbec chtělo si představovat.

voda

Bez vody to nejde – MéBIO.cz

Vybavení Vaší kanceláře Vám zajistí:

MANUTAN s.r.o.

Specializovaný obchod a e-shop s komplexní nabídkou vybavení firem, skladů, kanceláří a dílen. Dodávka do 24 hodin. Doprava zdarma. Záruka 10 let.

Další firmy naleznete v katalogu firem