Open space kanceláře – ano nebo ne?

První otázka, kterou se mě kamarádka zeptala, když jsem nastoupila do nové práce bylo: „A máš vlastní kancl, nebo tam je open space?“ Když jsem jí řekla, že open space, odvětila: „Tak to tě teda lituju.
Popravdě mi to zezačátku bylo docela jedno, vlastně jsem si ani neuměla představit, jaké to je někdy v open space náročné. Na druhou stranu je to někdy docela i legrace. Samozřejmě jako všechno má i open space své pro a proti. Bohužel jsem se setkala se spoustou negativních článků na toto téma, ani jeden však nebyl pozitivní. Pojďme se tedy podívat, jaké výhody má open space, protože, věřte tomu nebo ne, opravdu je má!

Mám zkušenosti jak z open space sdíleným s třiceti lidmi, tak i z menší kanceláře dejme tomu se třemi lidmi a faktem zůstává, že když se k sobě lidé nechovají tolerantně, je úplně jedno, kolik jich v té kanceláři vlastně sedí. Nakonec mohou v open space, kde je možnost mluvit s mnoha kolegy a vybrat si, na koho se obrátíme, panovat daleko lepší vztahy, než v kanceláři, kterou sdílíte s jednou kolegyní, se kterou si bohužel nerozumíte. A jestli někdo svačí tvarůžky nebo pouští klimatizaci v malé nebo velké kanceláři, je vlastně úplně jedno. S více naštvanými lidmi máte alespoň větší pravděpodobnost, že se naštve ještě někdo a dotyčnému vyhodí tvarůžky z okna nebo klimu vypne (nebo se vás alespoň zastane).

Trochu jiný open spaceJedna z nejpozitivnějších věcí, kterou v open space kanceláři můžete zažít, je rychlost, jakou se šíří informace. Zeptáte se kolegyně vedle, jestli neví, jak se na telefonu nastaví to nebo ono, tupě na to spolu koukáte (nechci mít předsudky, ale přece jen, dvě blondýnky a elektronika nejsou nejlepší kombinace), uvidí to kolega o dva stoly dále a hned máte telefon nastavený. Navíc, když se něco nepovede, nemusíte složitě vytelefonovávat nebo vyklepávat na něčí dveře, prostě ke kolegovi doběhnete, váš vyděšený obličej mu poví za vše.

Na open space je samozřejmě na první pohled negativní to, že je vše slyšet. Když se kolega rozhodne použít skartovačku naneštěstí umístěnou hned vedle vašeho stolu zrovna ve chvíli, kdy telefonujete, musíte mluvit cizím jazykem a ještě máte špatné spojení, je to problém. Pokud jsou ovšem vaši spolupracovníci jen trochu kolegiální, všimnou si vaší nesnáze a skartujícímu kolegovi domluví.☺
„Odposloucháváním“ služebně starších a zkušenějších kolegů se však můžete leccos naučit. Já se takhle například výborně a téměř bez práce naučila všechny důležité fráze používané při telefonickém rozhovoru v obchodní němčině. Pokud jste v novém zaměstnání, odkoukáte velmi snadno i to, jak se ostatní kolegové oblékají, chovají, co si na pracovišti nedovolí a co je naopak v pořádku, což vám samozřejmě usnadní do nové party zapadnout.

Trochu jiný open spaceU open space je velmi důležité nastavit si pravidla. Nemusí to hned být sepsaný seznam „desatero u nás v kanceláři“, který si každý zaměstnanec povinně vyvěsí u svého stolu, stačí se klidně ohradit, když se vám něco nelíbí. (Já jsem například kolegyni zakázala zpívat, ona mně jíst jablka – prý jí vadí to chroustání.)
Bývá také dobrým zvykem, že soukromé telefonáty a rozhovory se chodí vyřizovat jinam. K dispozici bývají konferenční místnosti, odpočinkové místnosti nebo třeba archiv, kam se můžete klidně zavřít a řešit mezi čtyřma očima jak pracovní záležitosti, tak i témata soukromého rázu.
Velká výhoda (byť jen pro zaměstnavatele) je údajně lepší kontrola zaměstnanců. Důležité je vědět, co si můžete a naopak nesmíte dovolit. Na druhou stranu, pokud vám váš nadřízený bude chtít zkontrolovat například počítač, pravděpodobně to udělá i bez open space kanceláře.

Pokud máte přece jen pocit, že už to nevydržíte ani minutu, běžte se na chvíli projít (klidně i ven z budovy) nebo zavřít do některé ze zasedacích místností. Do uší si dejte sluchátka a do nich příjemnou hudbu. Neobědvejte ani nesvačte u stolu, z jídla ani z práce nebudete mít nic. Své pracovní místo si vyzdobte fotografiemi a nějakou oblíbenou drobností a třeba i kytkou.

A co vadí lidem v open space kancelářích nejvíce?

  • 60 % dotázaných chybí klidné místo
  • 56 % zaměstnanců pociťuje nedostatek soukromí
  • 55 % dotázaných nevyhovuje teplota v kanceláři
  • 33 % lidí nemá dostatek denního světla
  • 33 % zaměstnanců vadí v open space nadměrný hluk

(průzkum pro The Daily Mail proběhl mezi 20 000 zaměstnanci, zdroj Novinky.cz)

Zdroj fotografií: http://www.officesnapshots.com

Vybavení Vaší kanceláře Vám zajistí:

FORM Intriéry

Navrhujeme a realizujeme atypické interiéry, komerční firemní prostory, recepce, kanceláře.

Další firmy naleznete v katalogu firem