Jak se chovat ke kolegům aneb lekce z pracovní etikety pro třetí tisíciletí

Etiketa má spoustu pravidel, ale jedno je nade všemi: Našim vztahům by vždy měly kralovat ohleduplnost, takt a empatie.

Tak píše bývalý tiskový mluvčí Václava Havla a současný autor řady knih o etiketě Ladislav Špaček v příspěvku Nejvyšší pravidlo etikety na svém blogu.
Na tuto jednoduchou zásadu bychom neměli zapomínat ani mezi přáteli, natož pak v zaměstnání, kdy potřebujeme a musíme vycházet s množstvím lidí, o kterých toho příliš nevíme.

Zejména pokud pracujeme ve větším podniku a trávíme většinu času v tzv. open space, bez ohleduplného jednání bude práce přetěžká, neřkuli nemožná. Soustředit se na důležitý hovor v místnosti s dvaceti kolegy je dost obtížné samo o sobě. Když si zrovna takovou chvíli někdo vybere pro likvidaci dokumentů ve skartovače stojící metr od našeho stolu a další dva lidé začnou probírat zážitky z minulého víkendu opírajíce se nedbale o stěnu za našimi zády, chtělo by to zázračné schopnosti, abychom nezačali do telefonu přihlouple koktat.

Jak se tedy chovat v kanceláři?

Respektujte soukromí

Psací stůl a jeho bezprostřední okolí jsou výsostným územím majitele. Nehledejte na něm nic bez povolení a nezdržujte se poblíž, pokud vidíte, že Váš kolega potřebuje pracovat.

Používejte sluchátka

Vypněte vyzvánění mobilního telefonu, a pokud posloucháte hudbu nebo rádio, pouštějte si ho do sluchátek. Sebetišší zpravodajství z různých stanic linoucí se od několika stolů vytváří nepříjemnou kakofonii.

Dodržujte zákaz kouření na pracovišti

I pokud jste vášnivými kuřáky, berte ohled na ostatní a zapalte si cigaretu až v prostorách k tomu určených. Cigaretový kouř linoucí se po chodbách budovy dokáže lidem s alergií pěkně znepříjemnit život a nepotěší ani ty, kteří „pouze“ nechtějí načichnout.

Nenechte na sebe čekat

Platí nejen pro styk se zákazníky a se šéfem, ale i s podřízenými. Dodržujte sjednané termíny a nebuďte notorickými opozdilci. Pozdními příchody narušujete ostatním jejich časový rozvrh a přispíváte k jejich stresu, když koncem pracovního dne zjistí, kolik toho ještě musí dodělat.

Rozdíl mezi přátelským jednáním a dotěrností

Přátelský pracovní kolektiv nám dokáže zpříjemnit těžké povinnosti i zamračený den. Mnoho z našich přátel bylo původně „jen“ pracovními kolegy. Je naprosto přirozené se o ostatní zajímat. Musíme ale respektovat individuální hranice, aby se ze zájmu o nového kolegu nestala dotěrnost a ze zvědavosti výslech. To platí i při hovorech o sobě.
Magda Vašáryová, slovenská diplomatka, politička a herečka, jejíž role paní správcové v Postřižinách půvabně kontrastuje s autorstvím knihy Diskrétní průvodce… co možná nevíte o společenském chování, uvádí na zdvořilou otázku „Jak se máte“ jedinou vhodnou odpověď: „Dobře“.

Na první pohled to působí pokrytecky (co když se vůbec dobře nemáme?) a studeně, na druhý rozlišíme mezi motivací tázajícího se. Pokud jde o pouhou zdvořilost nepříliš známého člověka, nebylo by správné vychrlit na něj všechny své problémy, jde-li o dobrého známého nebo o kamaráda, je na naší úvaze, zda se chceme svěřit a s čím.
Při respektování tohoto pravidla předejdeme situaci, kdy se budeme plížit podél stěn v obavě před setkáním se spoustou lidí, kteří nás zavalí nechtěnými detaily ze svých životů.

Kritizujte konstruktivně a mezi čtyřma očima

Pokud se Vám něco nelíbí, řekněte to a navrhněte lepší řešení. Nekritizujte ale veřejně (proč z toho dělat divadlo) a už vůbec ne za něčími zády.

Poslechněte zdravý rozum

Když Vám není dobře, zůstaňte doma. Svět se za těch pár dní bez Vás nezboří a krom toho není zrovna kolegiální šířit nemoc mezi ostatními.

Přečtěte si také další lekci z pracovní etikety – Jak se chovat k zákazníkům.

Fotografie převzaty z Officedesigngallery.com

Vybavení Vaší kanceláře Vám zajistí:

Top Office

Nabízíme Vám ergonomické kancelářské židle, pohodlná kancelářská křesla, elegantní kancelářský nábytek i praktické kancelářské doplňky.

Další firmy naleznete v katalogu firem